فبراير 13, 2022
طرابلس / 24 يناير
ترتكز الرؤية الأساسية لتحالف المنظمات غير الحكومية المعنية بالإعلام وحقوق الإنسان والتنمية المجتمعية على وضع استراتيجية وطنية متكاملة لأجل الدفاع عن حرية التعبير والإعلام والضغط نحو إقرار إصلاحات هيكلية جذرية بقطاع الإعلام، وإقرار قانون للمجلس الأعلى للإعلام.
نؤكد على أن حرية التعبير والإعلام، حق أساسي من حقوق الإنسان، لابد من صونه ، كما لابد ان نٌعزز استقلالية الإعلام الليبي وتعدديته، وندعم حق المواطنين والمواطنات في النفاذ للمعلومات
نٌشدد على أن حرية الإعلام واستقلالية الصحافة هي الجوهر والركيزة الأساسية التي تقوم عليها الأنظمة الرشيدة والتعددية السياسية ونشر قيم العدالة والمساواة، وإنها أدوات لا يمكن بدونها ضمان حقوق الإنسان وسيادة القانون والديمقراطية
نٌرحب بالإصلاحات -الخجولة- التي أقرتها حكومة الوحدة الوطنية مؤخراً، فيما يتعلق بإنشاء هيئة للرصد الإعلامي، دون أن نغفل أنه لا يزال الكثير من الإصلاحات الجذرية، ولعل أبرزها إنشاء المجلس الأعلى للإعلام، وإعادة هيكلية وسائل الإعلام العامة، والحد من التدخلات السلبية أو التحكم في توجيهها.
ندرك الدور الأساسي الذي يٌمكن لوسائل الإعلام القيام به في المسار الانتقالي من خلال ضمان حصول الجمهور على المعلومات النزيهة والشفافة وحقهم في التعبير عن آرائهم ومخاوفهم وكشف الممارسات الخاطئة ومكافحة أشكال خطاب الكراهية كافة.
نؤكد على التغييرات الهائلة والملحوظة التي طرأت على بيئة الإعلام والاتصال نتيجة تطور تكنولوجيا الإعلام والشبكات الاجتماعية والتي منعت احتكار الأقوياء للمعلومة والإعلام، ودفعت للتغيير في المجتمعات.
ولإننا عازمون على المُضي نحو الضغط لإجراء المزيد من الإصلاحات وإقرار قانون تنظيم الإعلام الذي تعمل عليه المنظمات غير الحكومية المعنية بالإعلام.
عليه نٌعلن نحن المنظمات الموقعة أدناه عن تأسيس تحالف للدفاع عن حرية الإعلام والعمل سوياً نحو إجراء الإصلاحات اللازمة بالقطاع وأهمها دعوة مجلس النواب للقبول بقانون تنظيم الإعلام ” الذي عملت عليه المنظمة الليبية للإعلام المٌستقل منذ عام 2019 من خلال لجنة تضم خبراء قانونيين وصحفيين.
المنظمات الموقعة
- منظمة أطوار للأبحاث والتنمية المجتمعية
- شبكة أصوات للإعلام
- المنظمة الليبية للإعلام المٌستقل
- المركز الليبي لحرية الصحافة
- المرصد الليبي لحرية التعبير
- المؤسسة الليبية للصحافة الاستقصائية
- منظمة جديد للإعلام الرياضي
- جمعية زلاف للتنمية والاعلام
- معهد فنون للثقافة والاعلام
أغسطس 8, 2021
بيــــــــــــــــــــــــــــــان صحــــــــــــــــــــــــــــــــــفي
المركز الليبي لحرية الصحافة يدعو الخارجية للتحقيق في مزاعم التهديدات والتشهير.
طرابلس / 8 أغسطس
يٌبدي المركز الليبي لحرية الصحـــافة بالغ أسفه عن حادث التشهير المٌتعمد بحق الصحفي محمد اللديد الذي يعمل بتلفزيون ليبيا وراديو، وذلك عقب الخلاف الذي نشب مع مدير دائرة الإعلام الخارجي لدي وزارة الخارجية الليبية من قبل بعض المنصات الإخبارية ومواقع التواصل الاجتماعي.
وفقًا للشكوي المٌقدمة من الصحفي اللديد فإن مدير دائرة الإعلام الخارجي محمد الطويل وجه إليه تٌهمًا بتهديده على خلفية حادث إنزال لاعب المنتخب الليبي للكرة المٌصغرة وسام موسي واستبداله بإثنين تبين لاحقًا إن أحدهم نجل نائب ليبي بمجلس النواب.
وعلى إثر ذلك تعرض اللديد لحملة تشويه وتحريض عبر مواقع التواصل الاجتماعي والرسائل، واتهامه بالعمل لصالح وزير الدولة للاتصال والشؤون السياسية وليد اللافي الذي نفي هو الآخر صلته بالواقعة.
ورغم عدم وجود أي أدلة واضحة بعد الاطلاع على المٌراسلات بين اللديد والطويل التي أفادنا بها، ماينفي مزاعم تهديد الأول للمسؤول بالخارجية الليبية وبٌطلانها.
يدعو المركز الليبي لحرية الصحافة وزارة الخارجية الليبية بفتح تحقيق حول مزاعم الاتهامات التي وجهها المسؤول بالخارجية للصحفي اللديد والتحقيق في واقعة التشهير والتهديد معًا، وضمان المٌطالبة بالحقوق من خلال المسالك القانونية والقضائية، وليس عبر صفحات مواقع التواصل الاجتماعي.
يوليو 16, 2021
Joint NGO Letter:
It is Critical to Renew the United Nations Fact Finding Mission on Libya at the Human Rights Council
14 July 2021
Your Excellency,
The undersigned Libyan, regional and international human rights organizations strongly urge your government to ensure the renewal of the United Nations Fact-Finding Mission on Libya at the 48th Session of the UN Human Rights Council in September 2021.
The undersigned organizations welcomed the establishment of the Fact-Finding Mission (FFM) in June 2020 as a long overdue and necessary step to address rampant impunity in Libya. However, we are concerned that UN budgetary constraints and difficulties related to the Covid pandemic have severely hampered the FFM’s ability to fulfill its mandate – that is, to investigate violations and abuses of international human rights law and violations of international humanitarian law committed since 2016, and preserve evidence to ensure that perpetrators be held accountable. The FFM’s permanent team has only become fully functional in late May 2021. This situation leaves the FFM with around four months to work at full capacity. Moreover, ongoing Covid-19-related movement restrictions will continue to constrain the FFM’s investigative capacity throughout 2021, including its ability to conduct work in Libya, reinforcing the need to extend its mandate beyond September 2021.
The FFM’s renewal is of vital importance to address the current human rights crisis in Libya – as the annex to this letter outlines – by promoting accountability, providing victims of crimes under international law an opportunity to have their voices heard, and addressing the prevailing climate of impunity. Since 2011, Libya’s national justice system has been unable, and largely unwilling, to effectively investigate grave human rights violations and abuses, including against human rights defenders, activists and other civilians, or to hold perpetrators accountable. The few trials of individuals accused of human rights violations that have taken place since 2011 have been fraught with a lack of respect for international fair trial standards. Moreover, senior commanders of militias and armed groups, with a well-documented history of alleged war crimes and other human rights abuses, have been integrated into institutions currently under the Government of National Unity (GNU), further fostering a cycle of impunity. (More information on the human rights situation in Libya is provided in an Annex to this letter.)
Strong international accountability mechanisms with meaningful and equal participation of women and other marginalized groups continue to be necessary to uphold victims’ rights to access justice and effective remedy, including reparations. Respect for human rights and the establishment of pathways for accountability, including international investigative mechanisms such as the FFM, are key elements for restoring the rule of law during Libya’s transition.
In this context, it is critical that the mandate of the FFM on Libya be renewed at the 48th Session of the UN Human Rights Council (September 2021).
Failure to renew the FFM’s mandate will send a dangerous message to actors in Libya that the international community is not committed to ensuring accountability for past and ongoing human rights violations and abuses, and could encourage further crimes and lawlessness during this pivotal period.
Signatories:
Adala For All (AFA) – Libya
Al-Kufrah Peace Organisation – Libya
Amnesty International
Association for Juridical Studies on Immigration (ASGI)
Belady Foundation for Human Rights – Libya
Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS)
Defender Center for Human Rights (DCHR) – Libya
Empowerment Organisation for Persons with Disabilities – Libya
Heroufil Organisation for Sustainable Development – Libya
Human Rights Watch (HRW)
I Am a Libyan Woman But My Child Is A Foreigner
Independent Human Rights Organisation – Libya
International Commission of Jurists (ICJ)
International Federation for Human Rights (FIDH)
International Peace Organisation – Libya
Lawyers for Justice in Libya (LFJL)
Lawyers for Lawyers
Libyan Association for Tebu Culture
Libyan Center for Freedom of Press (LCFP)
Libyan Crimes Watch
Libyan Women’s Platform for Peace (LWPP)
No Peace without Justice (NPWJ)
OMCT (World Organization against Torture)
180° Organisation for Awareness and Development – Libya
Solidarity Women Support and Empowerment (SWSE)
Un Ponte Per
Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF)
Youth Organization for Tawergha – Libya
——————————–
Annex: Summary of Current Human Rights Situation in Libya
Eight months after the signing of the ceasefire agreement in October 2020, the human rights situation remains dire. The Government of National Unity (GNU) appointed in March 2021 faces tremendous challenges, including unifying institutions in a deeply divided, conflict-torn country and preparing the ground for presidential and parliamentary elections scheduled for 24 December 2021. Members of militias and armed groups continue to commit grave human rights violations and abuses, with near impunity, including unlawful killings, torture and other ill-treatment, enforced disappearances, abductions, rape and other sexual violence, and arbitrary arrests and detentions. Under international law, senior officials and commanders can be held responsible for acts committed by their subordinates if they knew or should have known of crimes, and failed to end them or hold those responsible to account.
Human rights defenders, lawyers, members of the judiciary and civil society continue to be targeted for their work by armed groups through unlawful killings, abductions and arbitrary detention, and harassment, threats and intimidation. On 10 November 2020, a group of unidentified armed men shot and killed lawyer and activist Hanan Al-Barassi in Benghazi in broad daylight.
Hundreds including many civilians remain missing from the town of Tarhuna, where authorities said they uncovered over 100 mass graves since June 2020. Most of the bodies remain unidentified.
Although Libyan authorities announced the release of around 1,900 prisoners in 2020, thousands remain arbitrarily detained, without possibility to challenge the legality of their detention, some since 2011. Detainees face torture and other ill-treatment, and are frequently held in cruel and inhuman conditions. Military courts affiliated with the Libyan Arab Armed Forces (LAAF) continue to convict civilians in grossly unfair trials.
Migrants and refugees in Libya remain trapped in an ongoing cycle of abuse, including enforced disappearance, arbitrary indefinite detention in inhuman conditions; torture and other ill-treatment, including sexual violence; unlawful killings; and extortion and forced labour. Despite long-standing promises to rein in this abuse, such violations have continued to be documented in 2021, including in centres officially under the nominal control of the Directorate for Combatting Illegal Migration (DCIM).
Over 245,000 people remain internally displaced due to armed conflict and insecurity according to the International Organization for Migration. LGBTI individuals continue to face harrasment by militias and armed groups.
The International Criminal Court (ICC) Prosecutor reported that two missions were conducted in Libya in 2020. However, without functional Libyan institutions, and sufficient means and political support, the Court’s ability to carry out its mandate remains hampered.
Lack of accountability for abusive militias, armed groups and foreign fighters is fueling further crimes under international law. Of particular concern are considerations by the GNU to grant blanket amnesties for some militias and armed groups.
يوليو 16, 2021
منظمات حقوقية تدعو الأمم المتحدة لتجديد ولاية بعثة تقصي الحقائق في ليبيا
تدعو المنظمات الحقوقية الليبية والإقليمية والدولية الموقّعة أدناه حكومتكم إلى دعم ومناصرة قرار تجديد ولاية بعثة الأمم المتحدة لتقصي الحقائق في ليبيا، والمقرر مناقشته في الجلسة الـ 48 لمجلس حقوق الإنسان بالأمم المتحدة، سبتمبر 2021.
فبينما تؤكد المنظمات الموقعة أن تشكيل بعثة تقصي الحقائق في يونيو 2020؛ كان خطوة ضرورية طال انتظارها لمعالجة ظاهرة الإفلات من العقاب المتفشية في ليبيا، تعرب في الوقت ذاته عن شعورها بالقلق إزاء تحديات ميزانية الأمم المتحدة، والصعوبات المتعلقة بجائحة كوفيد–19، والتي قوضت قدرة بعثة تقصي الحقائق على الوفاء بولايتها؛ بما في ذلك التحقيق في انتهاكات وتجاوزات القانون الدولي لحقوق الإنسان والقانون الدولي الإنساني المرتكبة منذ 2016، والحفاظ على الأدلة لضمان محاسبة الجناة. إذ لم يتمكّن الفريق الدائم في بعثة تقصي الحقائق من العمل بكامل طاقته سوى في أواخر مايو 2021، ولم يتبقى له سوى 4 أشهر فقط للعمل بطاقته الكاملة قبل موعد انتهاء ولاية البعثة. علمًا بأن قيود الحركة المتعلقة بجائحة كوفيد–19 ماز الت تقييد القدرة الاستقصائية للبعثة، بما في ذلك قدرتها على العمل داخل ليبيا، الأمر الذي يبرز مدى الحاجة لتمديد ولايتها لما بعد سبتمبر 2021.
يعد تجديد ولاية بعثة تقصي الحقائق أمر بالغ الأهمية لمعالجة أزمة حقوق الإنسان الحالية في ليبيا – كما يوضح ملحق هذه الرسالة – وذلك من خلال تعزيز المساءلة، وإتاحة الفرصة للضحايا للإبلاغ عن معاناتهم والتصدي لمناخ الإفلات من العقاب المتفشي.
فمنذ عام 2011، بدا واضحًا أنّ نظام العدالة الوطني الليبي غير قادر وغير راغب إلى حد كبير على التحقيق بفعالية في الانتهاكات الجسيمة لحقوق الإنسان، بما في ذلك الانتهاكات بحق المدافعين عن حقوق الإنسان والنشطاء والمدنيين، أو محاسبة الجناة. واتسمت المحاكمات القليلة للأشخاص المتهمين بانتهاكات حقوق الإنسان، والتي جرت منذ عام 2011، بعدم احترام وتجاهل المعايير الدولية للمحاكمة العادلة. بالإضافة إلى إدماج كبار قادة الميليشيات والجماعات المسلحة، والمتوفر دلائل على ارتكابهم جرائم حرب محتملة وغيرها من انتهاكات حقوق الإنسان، في المؤسسات الخاضعة حاليًا لحكومة الوحدة الوطنية؛ الأمر الذي يساهم في تعزيز حلقة الإفلات من العقاب. (المزيد من المعلومات حول حالة حقوق الإنسان في ليبيا في ملحق هذه الرسالة).
وفي سبيل دعم حقوق الضحايا في الوصول إلى العدالة وسبل الانتصاف الفعّال وجبر الضرر؛ تبرز الحاجة الملحة لآليات المساءلة الدولية القوية والمشاركة الهادفة والمتساوية للنساء والفئات المهمشة الأخرى. كما يعدّ احترام حقوق الإنسان وتشكيل مسارات للمساءلة، بما في ذلك آليات التحقيق الدولية مثل بعثة تقصي الحقائق، من العناصر الأساسية لاستعادة سيادة القانون خلال الفترة الانتقالية في ليبيا.
في هذا السياق، نؤكد على ضرورة تجديد ولاية بعثة تقصي الحقائق بشأن ليبيا في الجلسة الـ 48 لمجلس حقوق الإنسان بالأمم المتحدة والمقرر انعقادها في سبتمبر 2021، وإلا ستتلقى الجهات الفاعلة في ليبيا رسالة خطيرة؛ مفادها أن المجتمع الدولي تراجع عن ضمان المساءلة عن الانتهاكات والتجاوزات السابقة والمستمرة لحقوق الإنسان، الأمر الذي قد يشّجع المزيد من الجرائم وغياب القانون أثناء هذه الفترة الحرجة.
• مركز القاهرة لدراسات حقوق الإنسان
• اللجنة الدولية للحقوقيين
• الفيدرالية الدولية لحقوق الإنسان
• المنظمة العالمية لمناهضة التعذيب
• رابطة النساء الدولية للسلام والحرية
• محامون من أجل العدالة في ليبيا
• الرابطة النسائية الدولية للسلام والحرية
• منظمة عدالة للجميع، ليبيا
• منظمة السلام الكفرة، ليبيا
• جمعية الدراسات القانونية حول الهجرة
• مؤسسة بلادي لحقوق الإنسان، ليبيا
• منظمة تمكين للاشخاص ذوي الاعاقة، ليبيا
• منظمة هيروفيل للتنمية المستدامة، ليبيا
• جمعية ليبية وابني غريب للعمل الأهلي والخيري، ليبيا
• المنظمة المستقلة لحقوق الإنسان، ليبيا
• منظمة السلام الدولي، ليبيا
• الجمعية الليبية للثقافة التباوية
• المركز الليبي لحرية الصحافة
• منظمة 180° للتوعية والتنمية، ليبيا
• منظمة شباب من أجل تاورغاء، ليبيا
ملحق: ملخص للوضع الحالي لحقوق الإنسان في ليبيا
يستمر وضع حقوق الإنسان المتردي في ليبيا رغم مرور 8 أشهر على توقيع اتفاق وقف إطلاق النار في أكتوبر 2020. بينما تواجه حكومة الوحدة الوطنية المعينة في مارس 2021 تحدّيات هائلة، من بينها توحيد المؤسسات في بلد منقسم بشدّة مزّقته النزاعات، وتمهيد الطريق للانتخابات الرئاسية والبرلمانية المقرّر عقدها في 24 ديسمبر 2021.
وفي ظل إفلات شبه كامل من العقاب، يواصل أعضاء الميليشيات والجماعات المسلحة ارتكاب انتهاكات وتجاوزات جسيمة لحقوق الإنسان، بما في ذلك القتل خارج نطاق القانون والتعذيب وغيره من ضروب المعاملة السيئة والإخفاء القسري والاختطاف والاغتصاب وغيره من أشكال العنف الجنسي والاعتقالات والاحتجازات التعسفية. وبموجب القانون الدولي، يتحمل كبار المسئولين والقادة المسئولية عن الأفعال التي ارتكبها مرؤوسوهم إذا كانوا على علم بها، أو كان ينبغي أن يكونوا على علم بها، وفشلوا في وقفها أو محاسبة المسئولين عنها.
وتواصل الجماعات المسلحة استهداف المدافعين عن حقوق الإنسان والمحامين وأعضاء السلطة القضائية والمجتمع المدني بسبب عملهم، بالقتل والاختطاف والاحتجاز التعسفي والمضايقة والتهديد والترهيب. ففي 10 نوفمبر 2020، أطلق مجهولون مسلحون النار، مغتالين المحامية والناشطة حنان البرعصي ببنغازي في وضح النهار. ولا يزال مئات المدنيين في عداد المفقودين من بلدة ترهونة، بعد تصريحات السلطات بالعثور على أكثر من 100مقبرة جماعية منذ أبريل 2020. ولا تزال معظم الجثث مجهولة الهوية.
ورغم إعلان السلطات الليبية عن إطلاق سراح 1900 سجينًا في 2020، يتواصل احتجاز الآلاف بشكل تعسفي، دون إمكانية الطعن على قانونية احتجازهم المتواصل لبعضهم منذ 2011. ويواجه المعتقلون التعذيب وغيره من ضروب المعاملة السيئة، بالإضافة لظروف الاحتجاز القاسية وغير الإنسانية. كما تواصل المحاكم العسكرية التابعة للقوات المسلحة العربية الليبية إدانة المدنيين في محاكمات تفتقد لمعايير العدالة والإنصاف.
ولا يزال المهاجرون واللاجئون في ليبيا عالقين في حلقة مستمرة من الانتهاكات، من بينها الاختفاء القسري والاحتجاز التعسفي لأجل غير مسمى في ظروف غير إنسانية، والتعذيب وغيره من ضروب سوء المعاملة، بما في ذلك العنف الجنسي والقتل والابتزاز والعمل القسري. ورغم الوعود طويلة الأمد بوقف هذه الانتهاكات؛ يستمر توثيق مثل هذه الانتهاكات في 2021، بما في ذلك في المراكز الخاضعة رسميًا لسيطرة جهاز مكافحة الهجرة غير الشرعية.
ووفقًا للمنظمة الدولية للهجرة، يتواصل النزوح الداخلي لأكثر من 245000 شخص؛ بسبب النزاع المسلح وانعدام الأمن. كما لا يزال أفراد مجتمع الميم يتعرضون للمضايقات من قبل الميليشيات والجماعات المسلحة.
وأعلنت المدعية العامة للمحكمة الجنائية الدولية عن تنفيذ مهمتين في ليبيا في 2020، إلا أن المحكمة لا تزال عاجزة عن الاضطلاع بولايتها في ظل غياب مؤسسات ليبية فعّالة، فضلًا عن نقص الوسائل والدعم السياسي.
إفلات الميليشيات والجماعات المسلحة والمقاتلين الأجانب الذين ارتكبوا انتهاكات من العقاب؛ يؤدي إلى زيادة معدل الجرائم. كما تعد اعتبارات حكومة الوحدة الوطنية لمنح عفو شامل عن بعض الميليشيات والجماعات المسلحة، مثيرة للقلق بشكل خاصّ.
يوليو 4, 2021
The Decision to Dissolve the Libyan Media Foundation is a Step Backwards to Reform Public Media
Your Excellency, President of the Government of National Unity, Mr. Abdel Hamid Dbeibah
Tripoli: Friday 02 July
Mr. President of the Government,
The undersigned Libyan and international non-governmental organisations are deeply concerned by Decision No. 116 of 15 June 2021 issued by the Council of Ministers, relating to the dissolution of the Libyan Media Foundation, the fragmentation of public media institutions and the transfer of their supervision to six governmental authorities without any respect for good governance and freedom of expression standards.
Our organisations had previously recommended reforming the Foundation’s legal status and structure, enhancing its role, and ensuring the existence of an independent institution that would oversee the public service media sector, grant licenses, regulate the audio-visual sector, and monitor professional violations in a way that guarantees independence of the media institutions under its supervision on the one hand, and contributes to improve their performance so as to guarantee the Libyans right to impartial and neutral media on the other.
We have been expecting a revision of the decision regarding the Libyan Media Foundation and the formation of a board of directors who demonstrate independence, professionalism and integrity to conduct the Foundation. Yet, a decision was taken to dissolve it and transfer the overseeing of public media outlets to different governmental bodies. This decision will increase government control over public media and interference in media editorship and content, in a violation of media freedom and independence just a few months before the elections expected at the end of this year.
In this context, we remind you of the pledges you made on 3 May in your speech on the occasion of World Press Freedom Day and your signature of Government Circular No. 8 on the same day pledging to promote and to restructure press and media outlets, by setting standards for governance, appointing a board of directors supervising and managing the Libyan Media Foundation, and dismissing its Chairman, who was interfering with their editorial decisions.
We completely reject Decision No. 116 of 2021, and urge you to immediately abandon the dangerous policy that will result from this decision. The resulting distribution of public media outlets between governmental and political factions, will consequently distort them into a political propaganda tool instead of allowing them to uphold their role as a public utility that guarantees the right to access to impartial and neutral information in the public interest for people in Libya.
We also express our strong solidarity with the employees of the media institutions, arbitrarily dissolved under this decision. Institutions were dissolved without applying any objective and deliberate criteria, affecting some institutions while preserving others.
Mr. President of the Government, six months prior to the date of the elections expected for next December, there remains a crucial opportunity to implement a set of urgent reforms and measures, which will enable the public media to play its essential role in providing trustworthy and reliable information to voters and candidates alike. This would play a key part in the success of the upcoming elections, and form an important step in the path towards democratic transition in Libya. After the elections, reforms related to the media sector must also then be completed, through the adoption of new laws guaranteeing media freedom and independence, and the establishment of an independent institution to regulate audiovisual media in Libya, in accordance with international standards.
Respectfully Yours,
- Aman Organisation against Discrimination
- ARTICLE19
- Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS)
- Democratic Transition and Human Rights Support Center (DAAM)
- Libyan Center for Freedom of the Press
- Libyan Crimes Watch
- Libyan Organisation for Legal Aid